גשר השלשלאות של סצ'ני (Széchenyi lánchíd בהונגרית) הוא אחד הגשרים היותר מזוהים עם בודפשט, בירת הונגריה. הוא עובר מעל נהר הדנובה, בין בודה לפשט, בין הצדדים המערביים והמזרחיים של העיר. הוא עוצב על ידי המהנדס האנגלי וויליאם טירני קלארק ונבנה על ידי המהנדס הסקוטי אדם קלארק. זהו הגשר הקבוע הראשון על פני הדנובה בהונגריה שנפתח למעבר לראשונה בשנת 1894. הוא עוגן בצד של פשט, בסמוך לארמון גרשם ולאקדמיה ההונגרית למדעים, ובצד בודה בכיכר אדם קלארק, ליד הקילומטר האפס. בזמן בנייתו, נחשב הגשר לאחד מפלאי ההנדסה של העולם המודרני.
קצת היסטוריה
גשר השלשלאות היה גשר האבן הקבוע הראשון, המחבר בין פשט לבודה והמעבר הקבוע השני לכל אורכו של נהר הדנובה. זהו אחד המבנים האייקונים של בודפשט והוא יודע בכל רחבי הונגריה. בנייתו של הגשר הוצעה על ידי הרוזן איסטבן סצ'ני, אחת הדמויות המובילות בהונגריה של המאה ה-18. שמו הרשמי הוא גשר השלשלאות של סצ'ני. העבודות עליו החלו בשנת 1839 בהתאם לתכניותיו של המהנדס האנגלי וויליאם טירני קלארק ובתמיכה כספית של הברון גיורגי סינה, שהיה איש כספים וינאי. הבנייה היתה בפיקוח המהנדס הסקוטי אדם קלארק, שלימים התחתן עם בחורה הונגריה והתיישב בהונגריה. המקום בקצה בודה של הגשר נקרא על שמו. חנוכת גשר השלשלאות התרחשה ב-20 בנובמבר 1849.
שרשראות הברזל, שעליהן תלוי הגשר, מוחזקות באמצעות חוליות העשויות לוחות ברזל באורך של מספר מטרים, שחלקיהם מחוברים במסמרים גדולים המאפשרים לשרשראות לבצע תנועות קטנות. עמוק מתחת לאדמה ניתן למצוא את מה שנקרא תאי שרשרת, שבהם קצוות השרשרת מעוגנים על ידי גושי ברזל עצומים שנשענים אל קירות החדרים. בזמן בנייתו, גשר השלשלאות היה הגשר התלוי בעל הטווח השני בגודלו בעולם.
פסלי אבן בתצורת אריות, שנמצאים בצדדים, נחצבו על ידי הפסל יאנוס מרשלקו. הם תפסו את מקומם, עם זאת, רק בשנת 1852. בקצה בודה הם מכילים גם את סמלי משפחת סצ'ני וסינה ולמרה המזל הצליחו לשרוד את זוועות מלחמת העולם השנייה.
עד לשנת 1853, נאלצו אלה שהגיעו מקצה הפשט ללכת סביב גבעת הטירה בצד בודה גדי להיות מסוגלים להמשיך צפונה. ב-10 בפברואר 1853, ארבע שנים לאחר השלמת הגשר, החלה בניית מנהרה המובילה דרך הגבעה לפי תכניותיו של אדם קלארק. ב-6 במרץ 1856 נפתחה המנהרה לתנועה רגלית, וב-30 באפריל 1857 גם לתנועת רכבים. בהיותה באורך 350 מטרים, מובילה המנהרה מתחת לטירת בודה לצד השני של הגבעה. ארכה זהה בקירוב לזה של גשר השלשלאות, מה שמוביל לכמה סברות שאחת מהן היא שבתנאי מזג אוויר קשים, עם גשמים עזים, אפשר "לדחוף" את הגשר אל המנהרה ולהגן עלי מפני רטיבות.
לקראת סוף המאה הלכה וגדלה התנועה על הגשר, ובמהירות רבה. לפיכך הוחלף הפרזול של הגשר, מה שקרה בערך בסביבות שנת 1913. נראה היה גם שהרחבת הגשר היא הכרחית, אך האחראים על קבלת ההחלטות ויתור על תכנית זו כיוון שלא רצו לגעת בעמודים העצומים של הגשר. העמודים העיקריים של הגשר עברו חיזוק על מנת למנוע את עקירתם במקרה של כוחות גדולים מדי באותה השנה והגשר נפתח מחדש לתנועה ב-27 בנובמבר 1915.
בתום מלחמת העולם השנייה פוצצו כוחות גרמנים נסוגים את כל גשרי העיר כמעט, ביניהם גשר השלשלאות ב-18 בינואר 1945. הגשר נהרס כמעט לחלוטין, רק עמודיו נותרו שלמים. ההחלטה על בנייתו מחדש התקבלה באביב 1947. עבודות הבנייה החלו, הותקנה גם תאורה חגיגית כדי להדגיש את תצורות הפרזול. כל אורכו של הגשר מסתכם ב-380 מטרים, רוחבו 14.8 מטרים. הוא מכיל שני צירי תנועה ברוחב של 6.56 מטרים בלבד ומדרכות בשני הצדדים, מהן אפשר ליהנות מנוף מרהיב. הכיכר שנמצאת בצדו של הגשר בקצה בודה נקראת על שמו של אדם קלארק. היא מעוטרת במרכזה בפרחים מהאביב ועד הסתיו. שם גם נמצאת אבן אליפסה בעלת צורה מוזרה, אבן הדרך ם, היא נקראת. היא מוצבת בחלק הדרום מערבי של הכיכר מאז 1975 והיא מסמנת את העובדה שהכבישים הראשיים של הונגריה כולם יוצאים לכאן, מה שהופך אותה לנקודת המוצא לספירת הקילומטרים. הכיכר מארחת גם את קצה הרכבל של גבעת בודה, המוביל את הנוסעים בו עד לטירת בודה בתוך דקות ספורות בלבד, משם אפשר ליהנות מפנורמה מקסימה של בודפשט עם גשר השלשלאות.
כמה עובדות מעניינות על הגשר – סיכום
הגשר נבנה במשך שלוש תקופות: הראשונה בין 1839 ל-1849, השנייה נבנה מחדש בין 1913 ל-1915 והשלישית, בעקבות ההפצצות במהלך מלחמת העולם השנייה, בין 1947 ל-1949. הוא נפתח לראשונה ב-20 בנובמבר 1849 והופצץ ב-18 בינואר 1945. ב-20 בנובמבר 1949 נפתח מחדש לאחר ששופץ.
שאלות ותשובות על גשר השלשלאות
נכון להיום זהו שחזורו הראשון של גשר השלשלאות מאז מלחמת העולם השנייה, שכלל שיפוצים מבניים ענקיים. גשר השלשלאות כרגע עדיין סגור להולכי רגל, מכיוון שהמדרכות עדיין בבנייה. אך, בנייה זו צפוייה להסתיים עד סתיו 2023, אז יוכלו להולכי הרגל לחזור לנוע בו.
גשר השלשלאות בבודפשט מפורסם בהיותו גשר האבן הראשון מעל לנהר הדנובה, החוצה בין שני צידי העיר, בין בודה לפשט.
גשר השלשלאות מתבסס על פטנט, שהומצא בפנסיבלניה על ידי ג'יימס פינלי, שבנה את הגשר התלוי הראשון במחוז ווסטמורלנד, כמה שנים קודם לפני בניית גשר השלשלאות עצמו. הרעיון הוא כי הגשר יוחזק על ידי שרשראות ברזל יצוק כדי להתמודד עם העומס הרב. ומכאן, מגיע שמו.